Jak działa hybryda?

Samochód hybrydowy to pojazd wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy oraz elektryczny. Hybrydy działają na zasadzie uzupełniania się tych dwóch źródeł napędu. Dzięki temu mogą być bardziej wydajne i ekologiczne, niż tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym.

Na czym to polega?

Istnieją dwa główne rodzaje hybryd: hybrydy typu plug-in (PHEV) i hybrydy nie-ładujące (HEV). Hybrydy typu plug-in mają baterię, którą można ładować z gniazdka, a hybrydy nie-ładujące są ładowane wyłącznie podczas jazdy i regeneracji energii z hamowania. Działanie hybryd jest oparte na kilku podstawowych elementach: silniku spalinowym, silniku elektrycznym, baterii, przetwornicy oraz układzie sterującym. W jaki sposób te elementy działają ze sobą?

Silnik spalinowy w hybrydzie działa podobnie, jak w tradycyjnym samochodzie, ale w przypadku hybrydy jest to zazwyczaj mniejszy silnik o mniejszej mocy, który współpracuje z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny z kolei napędza koła przy niskich prędkościach, co przyspiesza samochód i przyczynia się do większej oszczędności paliwa.

Samochód z baterią

Bateria w hybrydzie służy do magazynowania energii elektrycznej, która jest używana do napędu silnika elektrycznego. Bateria jest zazwyczaj ładowana podczas jazdy lub regeneracji energii z hamowania. W hybrydach typu plug-in, bateria jest również ładowana z gniazdka.

Przetwornica w hybrydzie jest odpowiedzialna za zmianę napięcia między baterią, a silnikiem elektrycznym. Przetwornica zapewnia również ładowanie baterii podczas hamowania i spowalniania samochodu. Układ sterujący w hybrydzie pełni kluczową rolę w zarządzaniu złożonymi systemami, takimi jak silnik spalinowy, silnik elektryczny, bateria, przetwornica i inne podzespoły. Układ sterujący jest również odpowiedzialny za wybór najlepszych źródeł napędu w zależności od warunków jazdy.

Jakie są typy hybryd?

W przypadku hybryd typu plug-in, bateria może zapewnić zasięg jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym w granicach od kilku do kilkudziesięciu kilometrów, w zależności od modelu. Po wyczerpaniu energii z baterii, samochód przełącza się na silnik spalinowy, który zapewnia napędzenie kołami oraz ładowanie baterii.

W hybrydach nie-ładujących, bateria jest ładowana wyłącznie podczas jazdy i regeneracji energii z hamowania. Silnik elektryczny służy w tym przypadku głównie do wspomagania silnika spalinowego, szczególnie przy rozruchu oraz podczas przyspieszania. Dzięki temu, hybrydy nie-ładujące są bardziej ekonomiczne niż tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym, ale mniej efektywne niż hybrydy typu plug-in.

Podsumowując, hybrydy są pojazdami, które wykorzystują dwa źródła napędu: silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. Dzięki temu, hybrydy są bardziej wydajne i ekologiczne niż tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym. W hybrydach typu plug-in kierowca ma większą kontrolę nad tym, jakie źródło napędu jest używane, dzięki czemu można osiągnąć jeszcze większe oszczędności paliwa.

 

Autor: Kornel Pietrzak

0 komentarzy

  • W innych krajach jak USA takie auta są już w tych samych cenach co spalinowe

Dodaj komentarz