Automatyczne skrzynie biegów, odkąd tylko się pojawiły, dzielą kierowców na ich zwolenników i przeciwników. Nie mamy zamiaru stawać po którejkolwiek ze stron, ponieważ wszystko ma swoje wady i zalety, jednak chętnie odpowiemy na kilka nurtujących pytań dotyczących skrzyń biegów typu Powershift. W jakich samochodach spotkamy się z tym modelem skrzyni biegów? Jakie usterki najczęściej zachodzą w tych skrzyniach oraz jak im zaradzić? Zapraszamy do dalszej lektury!
Automatyczna skrzynia biegów Powershift
Model Powershift to dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów, która występuje głównie w samochodach marki Ford oraz Volvo. Przy produkcji tych właśnie skrzyń wykorzystuje się innowacyjne technologie, które wpływają na wyjątkowo płynną jazdę samochodem. Automatyczne skrzynie biegów Powershift charakteryzują się szybkością zmiany przełożeń oraz wpływają na spalanie paliwa, co jednocześnie wymusza skomplikowanie konstrukcji, a co za tym idzie potencjalnie wyższe ryzyko usterki.
Czym skrzynia Powershift różni się od pozostałych skrzyń automatycznych?
Różnice między skrzyniami Powershift a innymi modelami skrzyń automatycznych wynikają z odmiennej budowy i zastosowania technologii pozwalającej na wyjątkowo płynne prowadzenie samochodu. Zwiększony komfort jazdy jest jak najbardziej odczuwalny – kierowcy pojazdów wyposażonych w skrzynię Powershift nie doświadczają szarpnięć zarówno podczas zwiększania, jak i zmniejszania obrotów silnika. Jak to możliwe?
Otóż konstrukcja skrzyni Powershift opiera się na dwóch tzw. sprzęgłach mokrych, sterowanych elektrohydraulicznie. Jedno sprzęgło odpowiada za pracę biegów parzystych i wstecznego, drugie sprzęgło zaś za biegi nieparzyste – w trakcie zwiększania lub redukcji mocy moment obrotowy przenosi się z jednej tarczy sprzęgła na drugą. W czasie pracy jednej strony, druga przygotowuje się do zmiany biegu. Ogromną rolę odgrywa tutaj moduł elektrohydrauliczny, dzięki któremu dwa mokre sprzęgła płynnie ze sobą współpracują, a my cieszymy się przyjemną jazdą.
Jeśli chodzi o żywotność skrzyni biegów Powershift, to w dużej mierze zależy od stylu jazdy kierowcy. Odpowiednie użytkowanie przekładni pozwala na zakres w przedziale od 200 do 300 tys. km. Trzeba jednak pamiętać o regularnych wizytach w serwisie oraz raczej łagodnym stylu prowadzenia pojazdu, bo jak każda automatyczna skrzynia biegów, Powershift także nie lubi gwałtownych przyspieszeń, zwłaszcza od razu po odpaleniu silnika.
Najczęstsze usterki skrzyni biegów Powershift
Niestety, choć skrzynia Powershift jest niezwykle komfortowa w użytkowaniu, a także zachwalana przez kierowców, nie jest to model bez mankamentów. Jak z resztą wiadomo, do nieskazitelnej perfekcji można jedynie dążyć, lecz nie da się jej osiągnąć. Tak więc, z jakimi niedociągnięciami muszą mierzyć się posiadacze samochodów wyposażonych w tego typu skrzynię biegów?
Największe problemy generuje tłumik drgań – gdy jest uszkodzony, opiłki rozprzestrzeniają się po całym obiegu, uszkadzając inne podzespoły. Osadzają się na magnesach czujników hallotronowych oraz powodują szybsze zużycie mechatroniki. W praktyce oznacza to zacieranie się solenoidów, spadki szczelności tłokorozdzielacza oraz problemy z komunikacją czujników, zasadniczo gorszą pracę skrzyni biegów. Do najpowszechniejszych symptomów usterki zaliczamy szarpnięcia w trakcie zmiany biegów. Innym defektem jest zanikanie biegów parzystych, nieparzystych lub biegu wstecznego – zazwyczaj jest to chwilowe, jednak nie należy tego bagatelizować i niezwłocznie udać się do warsztatu bądź serwisu specjalizującego się w naprawie skrzyń automatycznych Powershift. Zachęcamy do skorzystania z usług profesjonalistów, kontaktując się za pośrednictwem strony https://rrexpert.pl/.
Dobra wiadomość jest taka, że problem psującego się tłumika został skutecznie rozwiązany przez producenta Getrag w 2015 r. Tak więc kupując samochody marek Ford i Volvo, które nie liczą więcej niż 8 lat, nie powinniśmy się martwić o tę usterkę. Właściciele aut starszych powinni zaś zwracać uwagę na intensywność eksploatacji – jednorazowe nagłe przyspieszenie nie przysporzy kłopotów, jednak regularna jazda sportowa już może.
Regeneracja automatycznej skrzyni biegów Powershift
Samochody z automatyczną skrzynią biegów Powershift wymagają regularnej wymiany oleju.
Może Ci się wydawać, że dbanie o pojazd wyposażony w Powershift zasadniczo nie różni się niczym od dbania o inne pojazdy. Faktycznie, nie trzeba robić wiele, jednak zaniechanie tych drobnych działań może skutkować znacznie większymi problemami niż w przypadku innych aut. Naprawa skrzyń automatycznych typu Powershift jest bardzo kosztowna – cena może wynosić nawet ponad 10 tys. zł!
Podsumowując, jeśli jesteś posiadaczem samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów Powershift pamiętaj o zdrowym rozsądku i unikaj brawurowej jazdy oraz ciągania przyczep. Regularna wymiana oleju w przedziale między 40 tys. km (jazda miejska), a 60 tys. km (jazda w trasie), zapobiega niszczeniu przekładni, dlatego nie zapominaj o tym i systematycznie odwiedzaj zaufany warsztat bądź serwis.
RR Expert naprawa Powershift Warszawa
Ul. Michała Kamieńskiego 10
05-840 Brwinów
tel: 784 927 034
https://g.page/r/Ccf9myDJjvfJEBM
—
Artykuł sponsorowany
Dla mnie to coś nowego